Rela­tie­be­heer­der en fundraising manager

S.M.A.K. toont kunstwerken uit de eigen collectie in dialoog met werken van hedendaagse kunstenaars uit alle hoeken van de wereld. Aan de hand van hedendaagse kunst zoeken en geven we betekenis aan deze complexe en gefragmenteerde wereld. Daarbij zetten we maximaal in op toegankelijkheid en inclusiviteit, want kunst is voor iedereen. Omdat we experimenteren wordt elk bezoek boeiend.

  • S.M.A.K., Gent
  • Type: Voltijds
  • Deadline: 11/8/2025

Over deze job

Als relatiebeheerder en fundraising manager speel je een cruciale rol in het realiseren van de ambities van S.M.A.K. Je zorgt voor aanvullende financiering, bouwt duurzame relaties op met partners en creëert kansen voor de groei van het museum. Je wordt een drijvende kracht binnen het zakelijk team en een ware ambassadeur van onze werking. Als relatiebeheerder en fundraising manager speel je ook een verbindende rol naar de andere musea van het AGB Kunsten en Design en het AGB Erfgoed, door maximaal af te stemmen en kennis te delen met je collega’s rond commercieel beleid en aanvullende financiering.

  • Je ondersteunt de zakelijk coördinator bij het uitvoeren van het commercieel beleid van S.M.A.K., waarbij je ook oog hebt voor het bredere commercieel beleid van het AGB.
  • Met een heldere visie op sponsor- en fondsenwerking bouw je duurzame relaties op met bestaande sponsors en trek je nieuwe financiële partners aan (bedrijven, particulieren en fondsen).
  • Je stelt aantrekkelijke sponsorformules samen, voert onderhandelingen en volgt contracten nauwgezet op.
  • Als aanspreekpunt voor fondsen en stichtingen (zoals de Nationale Loterij, Koning Boudewijnstichting, Porticus, …) werk je nauw samen met curatoren, publieks- en communicatiemedewerkers.
  • Ook het luik legaten behoort tot jouw verantwoordelijkheden. Je onderhoudt contacten met potentiële erflaters en ontwikkelt gerichte pakketten in samenwerking met Testament.be.
  • Je bent SPOC voor de Vrienden van S.M.A.K. en stemt hun werking af op het bredere sponsorbeleid van het museum.
  • Voor de zaalverhuur ontwikkel je een duidelijke cataloog met beschikbare ruimtes, formules en tarieven, binnen het ruimere algemeen kader van het AGB. Je gaat actief op zoek naar nieuwe klanten.
  • Nieuwe financieringsbronnen voor het toekomstige museumgebouw breng je in kaart en werk je concreet uit.
  • Fondsenwerving kent voor jou geen geheimen: je beschikt over 2 jaar aantoonbare professionele ervaring én een relevant netwerk.
  • Netwerken zit in je DNA. Je weet hoe je verbinding maakt tussen de missie van S.M.A.K. en de belangen van externe partners.
  • Als strategisch denker herken je kansen en weet je deze om te zetten in waardevolle samenwerkingen.
  • Communiceren in het Nederlands, Engels en Frans is voor jou vanzelfsprekend.
  • Juridische basiskennis binnen sponsoring of legaten is een pluspunt.

Bijkomende info

Gepost op 2025-07-04