Manager marketing & communicatie
Opera Ballet Vlaanderen brengt opera, ballet, concerten en muziektheater als actuele en levende kunst, vanuit zijn thuisbasissen in Gent en Antwerpen. Bovendien geeft het huis in zijn Vonk-producties jonge makers een podium voor experiment en vernieuwing en zet het in op participatie en co-creatie. OBV is het grootste cultuurhuis van Vlaanderen. De organisatie beschikt over een symfonisch orkest, een koor en kinderkoor en een balletgezelschap. We zijn een huis waar we te allen tijde willen samen spelen, om te pionieren en een ruim publiek te inspireren. Die lijn trekken we door in de verschillende professionele afdelingen.
- Opera Ballet Vlaanderen, Antwerpen
- Type: Voltijds
- Deadline: 30/8/3035
Over deze job
Als Manager marketing & communicatie krijg je de unieke kans om OBV’s positionering verder uit te bouwen, onze artistieke identiteit te vertalen naar een sterke, inhoudsgedreven huisidentiteit, en zo de liefde voor opera, ballet en vonk over te brengen op een breed, divers publiek van alle leeftijden.
Je stuurt OBV’s marketing- en communicatieteam aan en ontwikkelt de strategische visie. Je vertaalt deze visie naar een consistent, geïntegreerd marketing- en communicatieplan (overheen alle kanalen, online én offline) dat stevig verankerd is in de inhoud van onze artistieke programmering én future-proof is qua aanpak en middelen.
Je combineert strategisch inzicht met inhoudelijke kennis van zaken en weet je team te inspireren en structureren om impactvolle campagnes te realiseren. Je bent oplossingsgericht en gedreven om kwalitatieve resultaten te boeken in een context van artistieke ambitie.
Je werkt nauw samen met interne en externe stakeholders en beweegt vlot in een complex krachtenveld. Je zorgt ervoor dat de marketingwerking stevig ingebed is in de bredere werking van OBV, en bouwt bruggen tussen marketing en alle andere afdelingen. Dankzij je artistieke gevoeligheid, procesgerichte aanpak en je kennis van moderne marketingmethodes weet je in lijn met de waarden en doelstellingen van OBV te sturen op impact en publieksgroei.
In deze functie rapporteer je aan de Adjunct algemeen directeur – COO en houd je nauw contact met de Algemeen directeur en Artistiek directeur.
Strategie en positionering
- Ontwikkelen van een geïntegreerde marketing- en communicatiestrategie op korte, middellange en lange termijn, met duidelijke KPI’s, procesbewaking en impactmeting.
- Opstellen en vertalen van marketing- en communicatiedoelstellingen naar concrete acties, adviezen en campagnes.
Team en leiderschap
- Leidinggeven aan het team marketing en communicatie; inzetten op coaching, expertiseontwikkeling en eigenaarschap.
- Optimaliseren en verankeren van de marketingwerking binnen de organisatie in nauwe samenwerking met andere afdelingen.
Innovatie & analyse
- Organiseren, evalueren en bijsturen van ticketverkoopstrategieën, pers- en publieksanalyses.
- Ontwikkelen en onderhouden van duurzame relaties met strategische partners.
- Vernieuwing stimuleren op basis van inzichten, trends en technologie.
- Rapportage aan directie, Raad van Bestuur en subsidiënten; onderbouwen van strategische keuzes met data en evaluaties.
Bijkomende info
Gepost op 2025-06-11