Attaché-manager van het permanent secretariaat

Het Belgisch Blauwe Schildcomité of Blue Shield Belgium is één van de nationale comités van Blue Shield International, dat in 1996 werd opgericht door ICOM, ICOMOS, IFLA en ICA. De vzw zet zich in voor de bescherming en het behoud van erfgoed in geval van noodsituaties.

  • Blue Shield Belgium, Brussel
  • Type: Deeltijds
  • Deadline: 11/11/2025

Over deze job

Het op administratief, organisatorisch, inhoudelijk en/of beleidsvlak bijdragen tot het bereiken van de strategische doelstellingen van het Belgisch Blauwe Schildcomité vzw (Blue Shield Belgium of BSB)

Administratief medewerker

Het administratief bijstaan van het bureau van de vereniging (voorzitter, ondervoorzitter, algemeen secretaris, penningmeester) en van het bestuursorgaan.

Voorbeelden van taken

  • Inkomende en uitgaande communicatie afhandelen in overleg met het bureau, de agenda beheren, besprekingen en vergaderingen plannen, voorbereiden en notuleren;
  • Documenten met betrekking tot de werking (digitaal) archiveren;
  • De database van de leden, vrijwilligers en partners beheren;
  • De inventaris van het materiaal (in secretariaat en in depot) beheren.

Strategisch medewerker

Activiteiten ontwikkelen die aansluiten bij het beleid van BSB.

Voorbeelden van taken

  • Deelnemen aan (lopende) acties rond risicobeheer en de gerealiseerde projecten evalueren;
  • Kwantitatieve en kwalitatieve gegevens over de activiteiten verzamelen en verwerken en documentatie over het onderwerp aanleveren;
  • Coördineren van partners en belangstellenden;
  • De professionele opleiding van leden en vrijwilligers organiseren en stimuleren.

Contactpersoon

Het verzamelen van informatie en het bevorderen van de interne en externe communicatie.

Voorbeelden van taken

  • Het aanspreekpunt zijn voor de leden, vrijwilligers en sympathisanten van BSB en voor al wie betrokken is bij het risicobeheer van het erfgoed;
  • De communicatie en de promotie van het secretariaat verzorgen via nieuwsbrieven, de website van de vzw, sociale netwerken, de pers;
  • De permanentie verzekeren via een wachtdienst die noodoproepen beantwoordt in geval van rampen die het erfgoed treffen;
  • Het bestaande netwerk van nationale en internationale professionele contacten onderhouden en uitbreiden.

Raadgever-expert

Expertise opbouwen rond de bescherming van het erfgoed in noodsituaties, het voorbereiden van projecten en eraan meewerken met partners.

Voorbeelden van taken

  • Het opvolgen van relevante reglementeringen en/of andere technische aspecten met betrekking tot het risicobeheer van het erfgoed, het desgevallend opstellen van richtlijnen en good practices en het verlenen van advies (schriftelijk en mondeling) hierover;
  • Het organiseren en deelnemen aan projecten, werkgroepen, symposia, congressen, enz.;
  • De professionele opleiding van leden en vrijwilligers organiseren en stimuleren;
  • Begeleiden en adviseren van hulpverleners tijdens praktijkoefeningen van noodplannen;
  • Stagiairs begeleiden en evalueren.

Bijkomende info

Gepost op 2025-10-15